In de door de aardbevingen getroffen gebieden in Turkije hebben miljoenen kinderen dringend humanitaire hulp nodig. Zij hebben met name behoefte aan opvang, water, sanitaire voorzieningen en psychosociale zorg. Maar ook aan onderwijs, om de dagelijkse routine weer op te kunnen pakken en te kunnen praten over hun trauma. Kinderen zijn in een ramp als deze de meest kwetsbare mensen.
Wat doet Stichting Vluchteling?
Dit project realiseren we met onze lokale partner Support to Life en richt zich op zowel Syrische vluchtelingen als de Turkse gastgemeenschap die getroffen zijn door de aardbeving in Diyarbakır en Adana, en op ontheemden die zijn gevlucht vanuit de getroffen provincies.
We ondersteunen 2.660 mensen, waarvan 660 volwassenen en de rest kinderen. Van alle bereikte mensen is 60% vluchteling. Dit is wat we doen:
- We delen 1600 school kits uit voor kinderen, school kits bestaan uit een rugzak, pennen, een schrift en andere schoolmaterialen.
- 400 kinderen worden geholpen met individuele begeleiding door maatschappelijk werkers. Deze begeleiding richt zich op kinderen die door de aardbeving extra kwetsbaar zijn geworden, bijvoorbeeld door het verlies van een dierbare, stress of gedwongen verhuizing.
- Van deze 400 kinderen komen 200 kinderen in aanmerking voor het Special Needs Fund, dit is een bijdrage voor kinderen die per direct materiele ondersteuning nodig hebben om naar school te kunnen gaan. Denk aan noodzakelijke zaken als vervoer, schoolkit, uniform en andere vereiste materialen.
- 400 kinderen worden begeleid op school door vrijwilligers. Zo kunnen kwetsbare leerlingen vroegtijdig doorgestuurd worden naar een maatschappelijk werker en worden kinderen ondersteund waar nodig met hun educatie.
- 120 kinderen en families worden geholpen door informatie te geven over schoolinschrijving en met het aanvragen van de benodigde documenten. Zo willen we schoolinschrijving vergroten en schooluitval voorkomen.
- Support to Life blijft daarnaast ook in gesprek gaan met beleidsmedewerkers bij de provincie om te zorgen dat kinderen zonder de juiste documentatie toch toegang kunnen krijgen tot onderwijs.